W202Club.nl

Alles over de Mercedes W202

Het is nu 23 okt 2017, 15:35

OM604 of OM611 ?

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

Re: OM604 of OM611 ?

Berichtdoor 19tuureluur86 » 19 apr 2017, 18:47

Dat zijn hardstikke mooie wagens en zelfs groter dan de W202.
19tuureluur86
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam: Arthur
Type wagen: C220
Bouwjaar: 1996
Uitvoering: Classic
Automaat: Nee
T-Modell: Nee
LPG: Nee
Andere wagens?: 190E (W201) bj:1984= verkocht.
W123 200D uit 1976

Berichtdoor Gombal » 19 apr 2017, 19:17

Dank je wel, vind ik ook ;)
(Maar een W202 had ook geen straf geweest, is toch weer iets moderner qua interieur en dat heeft ook wel wat.)
Gombal
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam: Arjen
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: N.n.b.

Berichtdoor Bram Jansen » 19 apr 2017, 19:23

Ik vind de keuze erg moeilijk.
Ook ik overweeg op termijn over te stappen naar moderner, maar wat haal je aan? Meer elektronica, meer kans op roest.

Ook weegt mee, wat ga ik investeren in mijn huidige combi. Het is nog lang niet zover maar je denkt toch vooruit.
De turbo die ik nu heb is geweldig, maar ook niet endless.

Moeilijk!

Ik begrijp Gombal wel, en wat hij kocht was een prachtige auto. Nu bijna een half jaar later lees ik niet anders als dat hij dingen heeft vernieuwd. Geen probleem als het je hobby is. Ik vind kleine reparaties niet vervelend zolang ik ze maar kan plannen, en dan is het leuk als het weer klaar is, maar mijn hobby is het zeker niet.

Vorig jaar nog Wilde ik mijn airco repareren, alle onderdelen zijn in huis. Met de 190 heb ik ook het hele dashboard eruit gehad, weken mee bezig geweest, af en toe wat. Maar zie er met die combi tegenop als een berg.
Ik laat het nu maar liever doen. Maar door wie want ik ben bloedzuinig op die auto. Jullie herkennen dat :doh:

Nog even en het is zomer, en het is een donkere auto :doh:
Bram Jansen
Beheerder
Beheerder

Roepnaam: Lex
Automaat: Ja
Andere wagens?: E300TransportTurbodiesel
190E 2.6

Berichtdoor Gombal » 19 apr 2017, 23:48

Blijft idd moeilijk Lex. De auto die ik kocht was op zich mooi maar veel achterstallig onderhoud. Daar merk je wel wat van bij een proefritje door de polder maar bovendien was de prijs er ook naar. Tevens had hij de laatste tijd niet veel gereden en dat merkte je ook. Dit heb ik voor lief genomen omdat hij qua roest er nog goed vanaf komt, rechtsachter een klein stukje bij subframe ophanging (pas later geconstateerd) en links de voor en achterkant van de dorpel (voor de koop al geconstateerd). Dat fiksen we van de zomer.
Wat ik ondertussen gedaan heb is eigenlijk nog niet gek veel, stoters, fuseekogels, O ringen injectiepomp en de remmen gangbaar gemaakt en remvloeistof gewisseld. (Bij de Ford die nu weg is kwam er ook een waslijst aan dus dat geld had ik toch uitgegeven en ook zelf gedaan trouwens)
De perikelen met de koelvloeistof temperatuur hadden me op het verkeerde been gezet (thermostaat gewisseld, koelvloeistof 2 keer gewisseld, waterpomp gechecked en tellerbak gewisseld), achteraf was er waarschijnlijk alleen een ander aarde draadje nodig :shock: . Maar zo leert men ;)
Het is nu ook mijn daily driver dus wel hobby maar moet wel rijden. Moet ook mijn voorste hardyschijf wisselen maar ook dat valt onder achterstallig onderhoud.

De afweging nieuwer of toch wat ouder vond ik ook moeilijk, ik hou ook wel van gadgets, live uitlezen van de data in je auto via OBDII enz. Nadeel is storingsgevoeliger, voordeel is uit kunnen lezen en de ecu vertelt je wat er mis is.
De reden dat ik toch voir ouder ben gegaan is de bekendheid met de motoren en de rest van de auto. Bovendien is de cd van de W124 een geweldige hulp bij sleutelen en storing zoeken. Helaas is die er niet voor een W202 of W210, dan ben je weer aangewezen op een aftermarket boek zoals een Vraagbaak, Haynes of anderen. Of op de WIS van Mercedes. En die laatste werkt een stuk minder makkelijk als de cd. Ook dat gaf voor mij een deel van de doorslag hoewel een deel van de W124 of W201 cd ook bruikbaar is voor en W202 of W210.

Wat ik investeer in de W124 krijg ik er nooit meer uit of voor terug, oude diesel worden steeds meer persona non grata.
Maar daar doe ik het ook niet voor, dit blok gaat theoretisch nog minimaal 500.000 km mee of nog meer. Dus zolang we mogen blijven dieselen betekent dit dat ik er nog minimaal 15 jaar mee kan rijden. Als ik ook voor de carrosserie goed zorg moet dat geen probleem zijn. Tevens zorg ik nu alvast dat ik ongeveer alle electrische zaken reserve heb liggen voor het geval dat. Het kan natuurlijk ook zomaar zijn dat over een aantal jaar de onderdelen niet meer te betalen zijn, in dat geval geeft dat ook niet, auto kostte me nu netto een paar honderd euro dus ik rij altijd goedkoper als een nieuwe of bijna nieuwe. En daarbij nog het genoegen van het sleutelgemak en plezier, het is voor mij ontspanning ondanks het daily driver aspect.

Maar het blijft een moeilijke keus die je alleen zelf kunt maken. Twijfel ook wel eens over de 300D die er ook nog staat of dat een goede keus was, andere kant is, ook al staat die nog 9 jaar stil, dan heb ik nog 9 jaar de tijd om hem helemaal spik en span te maken en dan is hij echt belastingvrij, 40 jaar. Levert nooit meer op wat erin is gegaan dan maar dat is met een hobby, die kosten meestal geld ipv het op te leveren.
Gombal
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam: Arjen

Vorige

Keer terug naar Diesel specifiek