W202Club.nl

Alles over de Mercedes W202

Het is nu 21 jul 2018, 07:57

Dorpel W202 C220CDI 1999 verwijderen

Alles omtrent de carrosserie en de buitenkant, zoals bijv. spuiten, roest, plaatwerk, lassen maar ook spiegels, rubbers en chroom, ruitenwissers etc.

Dorpel W202 C220CDI 1999 verwijderen

Berichtdoor Daffiedolf » 21 mei 2016, 16:15

Weet iemand hoe ik de kunststof dorpel van mijn auto kan verwijderen? Hij klinkt hol en zal wasrschijnlijk simpel vastzitten, maar bij mij breekt altijd alle kunststof af.
Liefst aan de hand van een you tube filmpje.

Alvast bedankt.
Daffiedolf
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam: Dolf
Type wagen: C220CDI
Bouwjaar: 1999
Uitvoering: Elegance
Automaat: Ja
T-Modell: Nee
LPG: Nee

Re: Dorpel W202 C220CDI 1999 verwijderen

Berichtdoor Jan » 21 mei 2016, 21:00

Hallo Dolf,

Ik heb geen filmpje maar ik weet dat aan de onderkant van de dorpel (je moet dus op de grond gaan liggen om te kijken) een aantal clips zitten. Deze moeten er uit en dan komen ze los. Volgens mij "hangen" de dorpels. De clips zelf kosten niet zo veel, je kunt voor dat je begint alvast een aantal nieuwe kopen.

Groet, Jan
Jan
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam: Jan
Type wagen: C240
Bouwjaar: 1998
Andere wagens?: W123-200/1984

Berichtdoor Daffiedolf » 21 mei 2016, 21:36

Ha die Jan,

Ik zal er komende week eens onder duiken en kijken of ok de clips kan ontdekken. Ik jeem aan dat ik die er zo uitmkan wippen?
Daarna ga ik op jouw advies eerst nieuwe kopen, voor ik begin.
Er zitten een paar hele,kleine, beginnende roestplekjes in de naad en die wil ik bijwerken voor het blazen worden.

Dank voor je reactie en een groet uut Fryslân!

Dolf
Daffiedolf
Gold Boarder
Gold Boarder

Berichtdoor Daffiedolf » 07 sep 2016, 18:56

Jan,

Ik ben eronder gekropen, maar zie verschillende dingen. De clips kun je loswippen, maar er zijn ook een paar andere bevestigingspunten. Ik vraag me af hoe en of de skirts bovenaan ook vast zitten of dat ze er zo af wippen.
Als ik alles los krijg, kan ik best met de auto rijden en de juiste clips bij de dealer halen.
Daffiedolf
Gold Boarder
Gold Boarder

Berichtdoor Herman » 07 sep 2016, 22:32

Het is ongeveer twee jaar geleden dat ik de dorpel gedeeltelijk demonteerde om enkele clips te vervangen. Als ik mij goed herinner bevinden zich ook clips aan de bovenzijde.
Groeten, Herman
Herman
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam: Herman
Type wagen: C180
Bouwjaar: 1998
Automaat: Nee
T-Modell: Ja

Berichtdoor Daffiedolf » 08 sep 2016, 17:58

Dank voor jullie reacties. Het lijkt of iedereen een andere bevestiging heeft.

Inmiddels heb ik al mijn informatie en ga ik zaterdag één kant demonteren. Van mijn vaste garage kreeg ik het volgende advies: onderkant is los te maken met een platte schroevendraaier en aan de bovenkant zitten clips die waarschijnlijk gaan sneuvelen.
Van de Mercedesdealer kreeg ik een kopie van een tekening, waarop de verachillende onderdeelnummers staan, zodat ik clips e.d. Kan bestellen en weer kan monteren.

Zo zie je maar. Iedereen heeft een beetje gelijk. Ik zal laten weten hoe deze actie verloopt. Ik sleutel al jaren niet meer zelf, dus alles uit de kast. Glas en kunststofnbreekt bij mij altijd.
Ik zal verslag doen en hoop dat ik niet meer tegenkom dan het kleine plekje dat ik nu zie en wil bijwerken. Misschien ook wel god om een kijkje te nemen en wellicht wat meer roest te bestrijden dat niet in het zicht zit.
Bij de plekjes ga ik proberen spotrepair toe te passen: beschadiging schoonmaken, tegen roest behandelen, voorbehandelen en in de verf. Daarna met 2500 of 3000 nat schuren en daarna met de poetsmachine aan de gang.

Groet,

Dolf
Daffiedolf
Gold Boarder
Gold Boarder

Berichtdoor Daffiedolf » 10 sep 2016, 17:33

Is aan bestuurderszijde gelukt.
Samen met mijn schoonzoon de skirt verwijderd.
Er zitten verschillende klemmetjes aan, die op verschillende manieren vast zitten.
Mijn vaste garage kwam er het dichtst bij: gebruik een grote platte schroevendraaier en begin bij de onderkant en gebruik je gezonde verstand.
De rubberstrookjes aan de uiteinden leverden de grootste problemen op, maar ook daar was een grote, platte schroevendraaier nodig. Ik moest alleen wel heel goed kijken hoe de clips zaten. Daarbij hebben de rubbers het leven gelaten. Binnenkort even wat nieuwe klemmen en rubbrs halen bij de dealert en daarna skirt weer monteren.
Plekjes bijgwerkt en meteen binnenkant van de dorpel behandeld met Caprotech RX5, gevolgd door RX7. Kan nooit kwaad en voorkomen is beter dan genezen. Ik kwam er achter dat er aan het achtereind van de dorpel ooit een reparatie had plaatsgevonden. Deze lijkt goed, maar een beetje ruw te zijn uitgevoerd. Jammer, maar met de skirt erover zie je er niets van.
Daffiedolf
Gold Boarder
Gold Boarder

Berichtdoor Daffiedolf » 13 okt 2016, 17:39

Zit er weer netjes onder!
Bij nader inzien zijn de zwarte rubberen delen aan het eind makkelijker los te maken door het binnenscherm van kunststof los te maken en de klemmetjes die door het plaatstaal steken met een tangetje te klemmen, zodat ze door het staal schieten. Op die manier blijft het rubber heel en de klemmetjes erachter ook.
Bovenste klemmetjes kun je er zo in drukken en de onderste klikken vast en zitten dan meteen goed.
Totaalprijs alle klemmen: €55
Is het rubber ds ook nieuw. Was toch wat uitgehard.
Wat wel handig was, was de tekening die ik geprint had uit de EPC (eindelijk kan ik erin komen en een beetje de weg vinden in dit programma, net als in het repair manual op mijn computer). Is makkelijk met bestellen.
De onderdelenman bij de dealer nam deze er voor de zekerheid ook bij. Kwam uit hetzelfde programma. Handig om te hebben.

Als ik de andere kant ga doen, gaat het vast makkelijker. Houdt mij bovendien wat van de straat!
Daffiedolf
Gold Boarder
Gold Boarder

Keer terug naar Carrosserie & Exterieur